fredag 17 januari 2014

Virkad döskallesjal. Igen.

 Jag har virkat en döskallesjal igen. Jag gav bort den till en kompis. Hon gillar nämligen döskallar. Och hon passar väldans bra i vitt.
 Är lite lätt avis på hennes nya bronsfärgade klocka. Ursnygg. Här lämnar jag lite plats så ni kan uppskatta min oerhörda fyndighet i beskrivningen av klockans tjusighet.

Mitt döskallesjalsmönster hittar du som vanligt här. Jag har virkat med Tilda-garn och virknål nr 3,5. Det går åt 3½ nystan när man som jag slutar med 6 döskallar på rad. Spetskanten som virkat på hittar du mönster till här, och jag brukar göra de två första raderna.

Och visst är det fantastiskt att den riktiga vintern äntligen är här. Kallt och snöigt och alldeles underbart. Det var ju precis så här det skulle ha varit i december.
 Vad säger ni? Ska vi inte köra lite jul 24 januari med? Då har vi exakt en vecka på oss att koka knäck.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Aha, det är från dig detta fina mönster kommer! Kanske man skulle fråga dottern om hon vill ha en, känns lite som hennes smak och stil. Väldigt snygg i vitt!

Rumpetuss sa...

Riktigt snygg sjal som alltid! Har försökt mig på en spindelsjal men det blev inte riktigt rätt - tror jag är lite svårlärd så den är ett UFO :0) ska försöka igen....
Klockbeskrivningen var ju klockren så att säga ;0)

Jag gillar din ide med jul om igen!!

Elin sa...

Läskigt. Fick liksom en uppenbarelse för någea dagar sen att jag liksom måste virka en VIT döskallesjal. Fast tillmigsjälv. Och så kollar jag in här idag och så är det precis vad senaste inlägget handlar om... och ja. Klockan var grym!

Finurliga fröken sa...

Men så fin! Jag blir otroligt avundsjuk på att du kan virka såna. Jag har försökt lära mig virka i flera år utan nån större framgång. En sån där skulle jag verkligen vilja få ihop. Kram

Fröken Fräken sa...

Jag måste säga att rubriken i inlägget nedan är jag också så avis på! Undras om man kan virka en matta med dödskallemönster...?

Anonym sa...

Har länge funderat på att göra en spindelsjal! Nu tog jag mod till mig, det verkar ju lite svårt... Men guuud så kul det är!!! Sitter på jobbet och kan knappt vänta tills jag får åka hem och fortsätta!!!

Anonym sa...

Dödskallesjal menar jag förstås ;)

Ramona sa...

Hej, måste bara säga att jag bara älskar din blogg! Jag känner mig lite dum bara haha, jag måste vara rätt knasig eller nåt för jag har försökt mig på din döskallesjal men lyckas inte få till det.. Undrar om du råkar ha en video på just början eller så för jag är rätt ny inom virkning, har än så länge bara virkat lite mat och djur :-)
Förstår om du inte har tid med video osv, med barnen och så men hojta gärna till om du har/fixar en :-) Ha en underbar vintrig dag!